SETEM duu a terme cursos d’Aprenentatge i Servei (ApS) a instituts d’educació secundària. Amb aquests, el professorat adquireix eines que li seran útils per introduir els valors del consum responsable i de l’Economia Social i Solidària a les aules dels instituts, per facilitar que l’alumnat arribi a reflexionar sobre què hi ha darrere dels productes que consumim.
SETEM duu a terme cursos d’Aprenentatge i Servei (ApS) a instituts d’educació secundària. Amb aquests, el professorat adquireix eines que li seran útils per introduir els valors del consum responsable i de l’Economia Social i Solidària a les aules dels instituts, per facilitar que l’alumnat arribi a reflexionar sobre què hi ha darrere dels productes que consumim. A més, a través de la metodologia de l’ApS, l’alumnat passarà per una primera fase d’aprenentatge i assimilació de coneixements i després per una fase on retornarà aquests coneixements a la comunitat en forma de servei. En aquest text hem volgut donar veu a una docent que ha participat del curs i conèixer, així, la seva visió i opinió de primera mà.
“Als espais educatius acostumem a assolir un discurs on valors del tipus respecte i pau, entre molts d’altres, predominen en les mediacions del nostre dia a dia. Bé, és així, no volem conflictes allà on siguem i educarem per un bon ambient i clima dins del nostre entorn educatiu. Ara bé, té sentit educar per la pau si no ens plantegem quin consum fem dins i fora del nostre centre? És educar per la pau no mirar més enllà del nostre context? Es pot demanar respecte a l’aula i contar la història des d’una visió colonial, capitalista i patriarcal?
Són preguntes que sovint em venien al cap en iniciar el curs d’aprenentatge i servei en economia social i solidària, recentment cursat amb SETEM. Aquest curs ha estat un regal de recursos i reflexions per poder portar a les aules. Una formació en la qual es planteja quin és el valor real dels productes i com fer-li arribar a l’alumnat. Fer consciència de la roda de consum, de la qual participem a partir de diferents sectors com el tèxtil, electrònica o alimentació. Així, com donar-li valor al benestar de totes les persones que posen de la seva mà perquè un producte arribi al nostre mercat.
A cada sessió hem anat treballant diferents temes, i ens ha permès fer critica i autocrítica de quins models de consum tenim i participem, com a individu o als nostres centres educatius. Descobrint també, un munt d’alternatives i canvi d’hàbits per poder portar un consum responsable des de les nostres proximitats. La finalitat que es planteja pels alumnes és un servei de recerca als voltants dels instituts, on es pugui investigar quins són els comerços propers que s’ajustin més als punts de consum responsable que les Xinxetes de Pam a Pamexposant en la seva web. I si és el cas, sumar-ho al portal. D’aquesta manera, no sols estàs fent consciència i aprenentatge de tot el que hi ha darrere dels productes sinó que es materialitza quins són els llocs propers per poder tenir una pràctica real i donar-li valor als establiments que assoleixen punts.
Treballant quin és el significat de la paraula capitalisme o la paraula privilegi des d’aquí on estem, segons el nostre gènere, lloc de procedència, classe social o d’altres, fa que sigui un treball molt complet d’aprenentatge per alumnes de la E.S.O i alhora per nosaltres com a docents. Parlem doncs, d’educació per la transformació social, que tant somiem quan entrem en aquest sector educatiu. I donar un paset per la millora del nostre barri o poble, que a més de conscienciar als alumnes, una bona tasca educativa farà que les persones més properes de l’escola els hi arribin alguns petits conceptes.
Aquesta formació és un exemple de coherència amb el discurs que ens agrada assolir. Tenir en compte les desigualtats i la nostra posició com a persona en aquest món, fa que prengui sentit un discurs de pau en la nostra tasca educativa i per tant apropar-nos una mica més per la millora dels nostres gestos i de l’alumnat”
Sílvia Sorolla, docent