En aquest article es presenta una part dels resultats recollits a la tercera edició de l’informe L’estat del mercat social català, relatius al Pam a Pam. Com cada any, la redacció d’aquest informe serveix per aturar-se i analitzar l’abast del mercat social i els seus criteris del funcionament gràcies a compilació de l’anàlisi de Pam a Pam i Balanç Social.
El mercat social català
Definim el mercat social (MS) com aquell mercat a on ens podem proveir de tot allò que necessitem per la sostenibilitat de la vida, tot garantint que el que comprem o venem està produït i comercialitzat en condicions justes, complint els criteris de l’Economia Social i Solidària (ESS). Així doncs, és al MS és on es troben, es connecten, s’interrelacionen, intercooperen i s’articulen les pràctiques econòmiques basades en els valors de l’ESS.
La XES treballa en la construcció del MS mitjançant diverses eines o instruments com la Fira d’Economia Solidària de Catalunya (FESC), els espais d’intercooperació, el Balanç Social i el Pam a Pam. D’altra banda, també es troben els processos d’articulació sectorial i la creació de xarxes locals d’ESS com a processos de base sobre els quals s’erigeix el MS.
Les dades del Pam a Pam a l’informe del mercat social del 2016
A l’informe, s’analitzen les dades de les 160 iniciatives que han estat incorporades al Pam a Pam de gener de 2016 a juny de 2017 amb el mateix qüestionari, així com els resultats de les 150 organitzacions que han particiàt a la última campanya de Balanç Social.
Els 15 indicadors del Pam a Pam són de caràcter qualitatiu i es defineixen d’acord amb la percepció subjectiva de la persona entrevistadora. Els resultats de cada indicador poden anar de 0 (no compliment) a 5 (excel·lència). Perquè una organització puntuï, per exemple, un 4, cal que compleixi els criteris definits a les preguntes de la 1 a la 4.
Per tal d’obtenir una imatge clara de les fortaleses i dels punts febles de les iniciatives incloses al Pam a Pam entre 2016 i juny de 2017, la figura 1 mostra la mitjana del compliment de cada criteri per a totes les iniciatives. La mitjana de totes les iniciatives és de 2,47 sobre 5 i s’observa que els criteris amb més compliment són el de la forquilla salarial (3,65 sobre 5), el d’aprofundiment democràtic (3,26 sobre 5) i el de gestió dels residus (3,12 sobre 5).
Figura 1: Mitjana de compliment de criteris Pam a Pam (entre 0 i 5)
Segons la seva forma jurídica, les cooperatives i les associacions són les que tenen més presència al mapa, i abasten el 60% del total (un 32% i un 28%, respectivament). Per sectors, existeix una preponderància del sector de l’alimentació amb un 26% de les iniciatives pujades, seguit del sector de les cures, amb un 12% (agrupa les iniciatives de salut, criança, atenció a la gent gran o integració social), i dels sectors de la comunicació i tecnologia, cultura, educació i espais i xarxes. Pel que fa a la distribució territorial, la comarca del Barcelonès continua centrant l’atenció del mapa, amb un 54% de les iniciatives representades.
La democràcia a les organitzacions
La bona salut democràtica en una organització depèn de molts factors, i per això el qüestionari de Pam a Pam intenta abordar aquesta complexitat en les diferents propostes de gradació de cada criteri, segons la dificultat de dur a terme cada pràctica. En el criteri d’aprofundiment democràtic i participació es tenen en compte diversos elements: la manera en què es tenen en compte les opinions i aportacions de les persones implicades, si s’ofereix informació suficient per garantir la qualitat i igualtat en la presa de decisions, el ventall d’espais que es posen a disposició de la participació, qui pot participar i si s’empren mesures perquè la participació sigui horitzontal i es treballen rols de poder. Quant al criteri de transparència, es posa més l’accent en la transparència externa, tant pel que fa a oferir informació del producte o servei al públic, com a oferir informació de l’organització a la base social per facilitar-ne la participació, i per últim es premia que tota l’activitat econòmica es faci pública.
Figura 2: Puntuació mitjana en democràcia
Si mirem el global de criteris de Pam a Pam, veurem que aquest bloc és el que obté una millor puntuació mitjana, amb un 2,99 sobre 5. El criteri d’aprofundiment democràtic és el tercer amb més grau de compliment, amb un 3,03 de puntuació agregada. En el cas del criteri de transparència, se situaria en la posició sisena pel que fa a major acompliment, amb un 2,67 sobre 5. Això indica que hi ha una predisposició generalitzada a mostrar la procedència del producte o servei que s’ofereix i en alguns casos també la cadena de valor que hi ha al darrere. Apareix com a repte de millora el fet de publicar l’activitat econòmica. Malgrat la diversitat d’iniciatives que conformen l’ESS i Pam a Pam, aquesta puntuació ens permetria afirmar dues conclusions:
. La majoria d’organitzacions d’ESS superen l’assemblea general com a únic espai reglamentat de trobada i obren altres espais per fomentar la participació en la quotidianitat i en algunes decisions.
. La direcció on algunes iniciatives estan obrint camí és la d’estructurar amb claredat en quins espais es prenen cada tipus de decisions (consultives, vinculants, estratègiques…), i flexibilitzar la participació als òrgans de govern.
L’horitzó cap a on cal avançar, com ja esmentàvem, té a veure amb incorporar mecanismes de facilitació a les reunions, i un treball de reflexió sobre lideratges i rols de poder que permetin estructures més horitzontals i de participació igualitària. Aquesta valoració posa en relleu que l’economia solidària és un moviment social i econòmic coherent amb els seus objectius: l’aposta per una gestió que apropi la democràcia i la participació als llocs de treball i a la gestió social i empresarial.
La igualtat a les organitzacions
Els criteris del bloc d’igualtat del Pam a Pam fan referència a la inserció social, la forquilla salarial i l’equitat de gènere.
El criteri de forquilla salarial és el de millor puntuació de tots els indicadors, amb un 3,65 sobre 5. El criteri d’equitat de gènere obté una puntuació mitjana de 2,13, lleugerament per sota de la mitjana. Respecte al criteri d’integració social, la puntuació mitjana és la més baixa de totes: 2 sobre 5. Aquesta puntuació indica que el nivell de compromís mitjà en relació amb la integració social és baix. Aquestes valoracions ens indiquen que:
. La mitjana de forquilla salarial se situa entre 2 i 3, confirmant una aposta per la redistribució equitativa dels recursos.
. Existeix paritat numèrica de gènere en les organitzacions de l’ESS, així com una preocupació majoritària per no reproduir estereotips masclistes en la comunicació de les organitzacions. En canvi, apareix com a repte reflexió més profunda sobre el repartiment equiatiu de les diferents tasques, des d’aquelles més visibles (com la representació pública) fins a les més domèstiques o de cures.
. La majoria d’iniciatives disposen de locals adaptats per facilitar l’accés, i moltes preveuen la participació de persones amb diversitat funcional o risc d’exclusió social, sigui com a usuàries, voluntàries o amb petits percentatges a la plantilla.
El compromís ambiental de les organitzacions
El bloc de medi ambient del Pam a Pam té en compte els criteris d’ecologia i sostenibilitat, de gestió de residus i d’eficiència energètica.
Figura 4: Puntuació mitjana en medi ambient
La puntuació mitjana d’aquest bloc és de 2,48, xifra lleugerament inferior a l’obtinguda l’any anterior (2,69). Si es mira el detall, el criteri de gestió de residus és el de més compliment, amb un 3,13. El criteri de sostenibilitat se situa una mica per sobre de la mitjana del bloc, amb un 2,58. Pel que fa a les pràctiques d’eficiència energètica, obtenen el compliment més baix, amb un 1,78. En tots els criteris, les mitjanes han baixat una mica respecte a l’any passat. Això indica que l’esforç en aquest camp no és gaire gran, i que s’hi hauria de posar èmfasi per aconseguir millorar.
Aquestes xifres ens indiquen que la gestió de residus acurada i compromesa amb la minimització és una pràctica estesa; que en el sector alimentari la majoria ven o produeix producte ecològic; i que l’eficiència energètica torna a aparèixer com un dels reptes que s’han de treballar.
El compromís social de les organitzacions
Aquest bloc del Pam a Pam és el que conté el nombre d’indicadors més elevat, són 6: potenciació de l’economia local i/o circuits de proximitat; promoció i pràctica de la comercialització justa; promoció i pràctica de la intercooperació; participació en espais i xarxes; promoció i ús de les finances ètiques, i utilització de llicències no-privatives i programari lliure.
Figura 5: Puntuació mitjana de compromís social
La puntuació mitjana d’aquest bloc és d’un 2,19, i són els indicadors de participació en xarxes i la intercooperació els més ben puntuats, amb un 3 i 2,75, respectivament. Els criteris de proximitat i comercialització justa se situen en la franja mitjana de compliment, amb un 2,63 i un 2,08 respectivament. Els dos últims criteris, el de gestió econòmica amb finances alternatives i l’ús de programari lliure, són els de menys compliment de tot Pam a Pam, amb un 1,31 i un 1,41 respectivament.
Aquest bloc ens confirma el compromís de l’ESS per l’arrelament territorial, ja que hi ha una clara tendència a l’enxarxament i l’intercooperació. Es detecta també que existeix un alt compromís amb la producció local i preocupació per la procedència dels proveïments, així com bones pràctiques en quant a la corresponsabilitat entre consum i producció. Per altra banda, l’aposta per l’ús de programari lliure o la producció de coneixement en codi obert són pràctiques encara poc esteses en el moviment de l’ESS, tot i que s’està donant una aproximació al mobiment dels procomuns. La participació en finances ètiques, i l’acceptació de moneda social o intercanvis es plantegen com un repte a millorar.